zondag 29 januari 2012

Midterm season I

Het komt er weer aan. Volgende week heb ik mijn eerste midterm. De meeste van mijn vriendjes beginnen deze week al.  Op aanvraag dus een korte samenvatting van mijn vakken voor het tweede semester. (ohja, ik was er in het eerste semester van alles door)

-Geography, modernization and globalization II  (TOPVAK)
Dit is een vervolg van het eerste semester en bij uitstek het meest fascinerende en beste vak dat ik hier volg. De twee proffen zijn subliem (beiden zijn britten) en geven uitstekend les. Per week bestuderen we ook steeds een study-case. Twee weken geleden hadden we het over de Geopolitics en de relatie met Internationale Relaties. We bestudeerden vooral de Oliepolitike. Vorige week was dat Wal-Mart aangezien dit de grootste corporatie wereldwijd is. Er zijn meer mensen met een WMuniform aan en WM heeft meer computers in zijn hoofdkwartier dan dat het USarmy soldaten heeft die hun uniform dragen of computers hebben. Behoorlijk indrukwekkend. Voor morgen staan de Ipod en Ipad op het programma want dan beginnen we met 'commodities'.

Hier is tipje twee van de sluier.. Ik vind Human geopraphy geweldig. Was ik niet in België geboren, dan was ik HG gaan studeren.  HG is een richting die niet echt (wel een beetje maar niet echt echt) bestaat in België. in Nederland en GB is deze richting ontzettend groot. HG focust zich op economie, politiek (vooral internationale relaties), geschiedenis, psychologie,.. Het is eigenlijk een verzameling van alle Artsrichtingen en helemaal mijn ding. Ik had het er vorige week met mama en papa over maar momenteel staat op mijn 'toekomstlijstje' "Master in Human Geography". Daarvoor zou ik naar het buitenland moeten trekken aangezien België dit niet in zijn aanbod heeft staan. Wie weet keer ik dus wel terug naar UBC of trek ik naar Amsterdam of ergens anders. Maar dat is toekomstmuziek. We zien wel. Eerst dit jaar tot een goed einde brengen, volgend jaar die master geschiedenis (hopelijk) binnen halen en dan kijken we wel verder.

-History of the IR of the great powers in the 20th Century (STOM VAK)
Dit is mijn jaarvak. Vreselijke professor. Ik kan totaal niet volgen en de werklast is tamelijk hoog. Dit was vorig semester ook mijn slechtste examen. Aan mij nu dus om te zorgen dat ik het in April een tikje beter doe!

-Theory and Practice in History (ZEVER VAK)
Een prof die er niet zo veel van afweet. Het is een samenrapsel van alle Onderzoeksmethoden, Archivistiek en zeveren. Geen hoogvlieger.

-Global Politics (OKE VAK)
Tamelijk interessant vak dat alle vrij hedendaagse feiten in de politieke geschiedenis bestudeert. Elke week hebben we ook hier een soort van case study. Vorige week was dat 'Clash of civilizations' van Huntington en dan vergelijkingen maken.

Over het algemeen zijn de vakken beter dan het eerste semester, maar nog steeds vind ik hier niet alles mijn ding. Maar dat was in Leuven ook niet. Ik wilde graag meer HGvakken opnemen, maar die waren allemaal al vol (en vol is echt vol, zoiets kennen ze in Leuven niet)
Voor de meeste + 2dejaars vakken laten ze maar 40 studenten per vak binnen. Je moet je dan registreren maar de kans is groot dat je dat vak niet kan volgen. Ik kan me nog niet eens inbeelden dat ze zoiets in Leuven zouden doen. Als dat vak dan verplicht is voor je en je geraakt niet binnen heb je maar drie keuzes;
-jezelf op de wachtlijst zetten of smeken bij de prof dat je toch binnen mag (dat gebeurt hier echt dagelijks, good voor de ego's van de prof)
-summer school volgen (heel populair ook, aangezien er geen herexamens bestaan of 2de/3de/4de/5de/6de kansen)
-wachten tot volgend jaar en dan hopen dat je binnen geraakt.

Voila. Ik zal de volgende post proberen wat fotootjes te plaatsen.
We wachten nog steeds vol spanning op dat boeleke dat er gaat aankomen! (komaan klein Veraghtertje, kom eens dag zeggen aan de wereld!)

3 opmerkingen:

sarah zei

Ha, fijn dat je kan dromen over de toekomst, die plannen klinken goed.
En dat kleine veraghtertje heeft schrik van de grote kou die hier beginnen is, vrees ik.
Doe dat goed met het studeren!

Anoniem zei

Idd fijne plannen Ruth! En doe dan nog maar een jaartje at UBC... dan komen we met dat kleine Veraghtertje wel op bezoek :)
Schrik van de koude kan ik moeilijk geloven denk dat we eerder aan't wachten zijn op een beetje fatsoenlijke sneeuw...
toedeloetjes
leen en -'t is veel te gezellig in't buikske-

sarah zei

Amsterdam vind ik ook wel leuk...dat kan voor een weekendje, dat vind ik met die UBC toch iets moeilijker (en boeleke veraghtert...ik passeerde net uw huis en het was daar heel glad!)