dinsdag 10 januari 2012

L.A. Baby!

Op 26 december verlieten we S.F.
We, dat waren Lisa en ik en dan ook nog een paar andere exchangevriendjes waarmee we soms op stap gingen. Maar voornamelijk was het altijd Lisa en ikzelf!
We namen de Amtrak nachtbus naar Santa Barbara, wat geen lachertje was. Om het uur stopte de bus en stapten er nieuwe mensen op. Rond 6.00 's morgens konden we in SB de ochtendtrein naar L.A. nemen. We hadden zoveel geluk om in deze superfancy trein die vlak (pal!) naast de oceaan cruist de zonsopgang te mogen aanschouwen. Een schoontje!

In L.A. kwamen we aan in het beroemde Union Station, dropten we onze bagage (= zwaar na al dat shoppen) en trokken we Downtown in. Wat ons meteen opviel; HET WAS KEI WARM. Ik zwierde al mijn laagjes kleren uit en trok mijn broekspijpen omhoog. Nadat we de lelijke en beroemde kerk zagen, trokken we naar de Walt Disney Concert Hall. L.A. Downtown stelde écht niets voor en nadat we in de verte het Hollywood sign zagen schitteren besloten Lisa en ik om naar ons Hostel op Hollywood Boulevard te vertrekken.
Wat hadden we het getroffen met ons hostelleke. Alles was oké, maar de locatie was perfect (Banana Bungalow= aanrader!)  We 'woonden' OP de walk of fame, uitzicht op het hollywood sign, metro vlakbij en PAL IN HOLLYWOOD.
We besloten na een snel doucheke af te zakken naar Venice Beach om daar de zonsondergang te spotten. Dat was buiten het openbaar vervoer gerekend. Het is algemeen bekend dat je in LA zonder auto geen klop kan doen. En dat is waar, tenzij je het erg slechte openbaar vervoer stysteem wilt challegen! Het duurde 2.5 voor we de tamelijk 'korte' afstand naar de kust hadden verbrugd en misten op 5 minuutjes tijd de volledige zonsondergang. Gelukkig zagen we nog wel alle mooie kleurpaletten.
Na 45 minuutjes hadden we het in VB wel gezien, het is niet echt een plaats om na het donker rond te hagen. Enkel de locale jeugd leeft zich uit in het skatepark en verder is alles verlaten. (wat je in The O.C. of in Beverly Hills 90210 ziet, is écht waar) Longboarders en Surfers overal! ;-)

Na 2.5 uur terug trokken we naar the ArcLight Theater op Sunset Boulevard om daar een filmke mee te pikken. Nadien kropen we ontzettend moe ons beddebakje in want de volgende dag stond 'hollywood' zelf op het programma. In de voormiddag liepen we bijna de hele Walk of Fame af (veel Ruthen trouwens!!) en zagen we het Kodak en het Chinese Theater. In de namiddag bezochten we de Warner Bros Studios.
We mochten de set bezoeken van 'The big bang theory' and 'the mentalist' en nog vele andere series. Ook het interieur van Friends (enkel Central Perk hebben ze behouden) werd goed gekeurd en we mochten zelfs plaatsnemen op de zetel! Indrukwekkend allemaal wat er ginder afspeeld, al viel het voor mij een tikje tegen.
In de avond trokken Lisa, Veerle en ik wéér naar de Cinema. Deze keer in het Chinese Theater.
De volgende dag bezochten we The Grove en the famous farmers market en we sloten LA af met La Brea.

We dachten dat 3 dagen LA wel voldoende zou zijn, vooral omdat iedereen op voorhand had gezegd dat het niet zo'n hele mooie stad is. Maar wat viel LA 110 % mee! We wilden graag langer blijven want er was nog zoveel te doen; Beverly Hills, Getty center, Griffith park, Santa Monica pier,...Ook heb ik me nooit onveilig gevoeld, zelfs niet in het iet was dodgie openbaar vervoer. Ook nooit iets van prostitutie/geweld gezien.
Top stad en zeker een aanrader (absoluut NIET voor mensen met kinderen zonder auto)