zaterdag 20 februari 2016

SEP

SEP...

Ik zit in de laatste lijn van mijn SEPlessen. Nog drie dagen te gaan!

SEP staat voor safety and emergency procedures. We leren hier in 2,5 weken wat te doen bij decompression, turbulence, opening doors, fire, emergency, evacuation...De leerstof blijft maar komen. Na verhalen te hebben gehoord van de Belgische stewardessenopleidingen dacht ik dat dit wel een 'walk in the park' zou zijn, maar niets is minder waar. 
Bij Emirates wordt niets aan het toeval overgelaten. We worden op alles getraind, gedrild zeg maar!

Onze weken zien er zo uit:
03.00: opstaan
04.30: opgepikt worden door de bus
05.30: start van de lessen (dus om 05.15 aanwezig zijn)
05.31: in de simulator zitten voor praktijk oefeningen en assessments
---af en toe een break----
07.00-13.30: theorielessen en examens
14.30: thuis
14.30-19.00: studeren studeren studeren en huiswerk maken
19.15: slapen

Ik heb al zo veel geleerd, niet normaal. Niet alleen onze eigen aviation-taal, maar zo veel over vliegtuigen, veiligheid etc. Emirates is er trots op nooit een ongeluk te hebben gehad met hun vliegtuigen. 1 keer is er een vliegtuig op de tarmac moeten geëvacueerd worden, zonder slachtoffers. 
Ik zeg echt al met trots dat wij gewoon de beste zijn ;-)

Wie dacht dat Cabin Crew enkel 'chicken or beef' was...zit er naast. Ik leerde deze week wat ik moet doen als we moeten landen op sea, jungle, dessert, polar. Hoe ik survival hutten moet bouwen en leer te overleven (yeah scouts). Wat we moeten doen als het dak bv van het vliegtuig valt. Welke soorten turbulentie er zijn, welke procedures te volgen. Hoe correct van de slide glijden (en die eerst en vooral fatsoenlijk te openen). Hoe een raft te maken...Ook leerden we branden ontdekken, welke verschillende soorten er zijn en hoe elke brand specifiek moet geblust worden. 
Sommige vluchten duren 17 uur en dan kan er in een metalen buis op 40.000 ft met 500 passagiers al wel eens iets gebeuren. Op elke noodsituatie worden we dus getraind.

Het coolste tot hier toe vond ik:
-de voorbereidende vuurtraining = op verschillende plaatsen in het vliegtuig (stowage bins, floor, seats, ceiling...) lieten ze rook opgaan met oranje vlammen. Dit was natuurlijk niet echt maar waren lazers (de rook is wel echt). Wij moesten dan onze halon's gaan halen en daarop mikken (ook met lazers) om het vuur te doen doven en de correcte procedure te volgen. Een beetje zoals in Bobbejaanland met lazers naar die plaatjes schieten. 
In mijn enthousiasme heb ik hier wel mijn vingers aan het bloeden gebracht door de halon te hevig vast te nemen.
-de echte vuurtraining= deze keer trainen we met echt open en gesloten vuur. Leerden we hoe vuur te blussen op een correcte manier. Super tof!
-Sliding and ditching: behoeft geen uitleg

Toch is het allemaal niet gemakkelijk. We krijgen zo veel leerstof te verwerken en elke dag blijft er maar nieuwe komen. Elke dag zijn er assessments, dus er is altijd wel veel stress. 
Naast de assessments en de praktijk examens hebben we drie verschillende grote examens. Ondertussen heb ik er al twee afgelegd (ik haalde 96 en 93 %, wat balen is want ik wilde 100% om dan een gouden certificaat te krijgen!). General Safety en A380 is achter de rug, nu nog B777 te gaan. Daarna beginnen onze lessen medische training, gevolgd door security training en dan op het laatste service. 
Elk examen mag je hier twee keer afleggen. Je moet minstens 80 % hebben om te slagen en dit binnen een bepaalde tijd. Als je een tweede keer niet slaagt, dan blijf je een week zitten en heb je nog één kans. Als je er dan niet doorbent..vlieg je terug naar huis. Dit nemen ze heel serieus. Sommige mensen met mijn startdatum blijven al een week zitten en gaan dus hun laatste kans tegemoet.. 
(PS: als je voor een tweede keer je examen moet doen, moet je binnen komen om 04.00. Pretje om zo'n stresserend examen zo vroeg af te leggen..)


Gelukkig hebben we het weekend op uit te blazen...woops, ik bedoel om te studeren natuurlijk!!

Ontspanning is nodig!

Waar kan ik alles vinden!?

My kind of food!

Dubai Marina (en een windje)

Voor Vancouverites: dit stukje lijkt erg hard op Van Downtown met hoge torens, een soort seawalk (marina walk) en de zee

Huiswerkboek (!)

A/C schriftje

Cursus. Te kennen op 13 dagen.

Flink nota's nemen!

Feestje in de Millenium Tower met zich op Burj Khalifa!



2 opmerkingen:

Tante Jo zei

Amaai, wat een belevenissen. Elke dag opstaan om 3.00 uur? Bravo!
96% en 93% is wel grootste onderscheiding hé!Proficiat voor het slagen van je 2 examens.

Groetjes,
Tante Jo

mama zei

Heel plezant om te lezen en veel mooie foto's te zien.
Kus,mama