dinsdag 13 september 2011

Study hard, work hard!

Lieve luitjes,

Gedaan met het goei leven, schoolweek twee is al bezig!
Ik heb zoveel te vertellen maar ik ga eerder korte (en meerdere) blogberichtjes maken.
Met wat heb ik me de voorbije week bezig gehouden? MET SCHOOLWERK. Het tempo ligt hier hoog, ontzettend hoog. Ik volg deze term 4 vakken, deze vakken zijn;
-Economic History
-Geography en globalization
-History of the Holocaust
-History of World Politics
Je leest het goed, amper vier vakken. Hoe zien de lessen er ongeveer uit? Per vak heb je ongeveer 3 uur les en daarna 1 uur discussionclass in kleinere groepjes. Voor de gewone lessen wordt verwacht dat je steeds je lessen voorbereidt (= 1 artikel lezen voor elk lesuur dus 3 artikels per totale les) en voor de discussieles moet je je perfect voorbereiden (= ongeveer 2 hoofdstukken uit een leesboek). Ik zei het al, hoog tempo. Werk wordt beloond, ook hier. Zoals ik al eerder vertelde staat 10 % op class participation. Momenteel loopt het daar nog wat stroef. Ik doe al mijn readings maar de discussies en vragen van de proffen gaan zo snel dat ik meestal met mijn antwoord te laat kom. Maar daar wordt aangewerkt! (ohja, als jullie denken dat ik geen papers/reviews/essays moet schrijven, think again. Ik heb er nu al 7 (!) van elk ongeveer 10 pagina's aan mijn been. Ja, 7 (!))
Hoe bracht ik (en met mij ongeveer 20.000 andere studenten) zaterdagavond (first weekend in college) door? Wel ja, met readings. Studyrooms in Residenties zitten stampvol, er is geen enkele plaats meer over in de 20 (!) bibliotheken die UBC rijk is en overal zie je mensen lezen, onderlijnen, markeren en memoriseren. In Leuven was ik misschien de enige zotte bibschimmel, hier heb ik 45.000 medestudenten die fijn meeschimmelen!

Zondag= familiedag. Traditie moeten in ere worden gehouden, dus ook in Canada. Het koste me drie uur, een bus, skytrain, seabus en nog een bus om tot in Rigdewood Drive te geraken maar het was het waard. Een gezellige, zonnige zondag met de zus, schoonbroer, neefje en nichtje. Heerlijk. De noodzakelijke shopjes werden in orde gebracht (= alles is open op zondag), we brachten de kindjes naar een écht Noord-Amerikaans verjaarsdagfeestje en maakten een klein wandelingetje. Batterijtjes opladen voor een nieuwe werkweek.

Hier dus nog alles prima, al moet ik toch iets bekennen. Samen met Johanna heb ik afgesproken dat we niet enkel rozengeur en maneschijn gingen vertellen maar ook moeilijke momenten zouden neerpennen. Wel, mijn eerste 'heimwee- en moeilijk momentje' is gepasseerd. Ineens was het daar. Maar that's part of the job.


In de ene bib, met zicht op de andere bib!
Koen Putzeys; speciaal voor jou. Onze 'computers' in de bib.

Na dat we deze week in UBC een aardbeving (en een tamelijk serieuze, blijkbaar moest Sean dekking zoeken onder zijn bureaudesk in downtown) en een bosbrand vlak naast mijn deur (de andere gebouwen werden ontruimd) overleefd hadden vond Jane dat het tijd was voor echt bier. Thanks Janie!

Profiteren van de zon! (en jawel, dit lijkt héél erg hard op ICC!)
Nooit gedacht dat ik ooit nog eens aan Fredje zou moeten denken.
Clara en Oscar voor de Berenval. (en recht voor Oscars school)

Skyline van Vancouver-downtown
North Vancouver
Zoals in de film. Meisjes die Lemonade verkopen!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ooooooooooooooh, heb je lemonade gekocht? En zo'n smeltend chocolade koekje? Zo snoezig, voor de arme zieke kindertjes! :)
Wat een weer is dat daar, zeg.
En heimwee? Helpt dan zo'n big turk niet of meer van dat fijns? Of willie wonka? In ieder geval wel een goed biertje, oef!
Goed dat je je thuisvoelt bij al die bibschimmels...moet een heerlijk gevoel geven!
Kus van de Zus
Sarah

Johanna zei

Liefste Ruth! Je doet dat goed daar!
Ik mis je, maar ik ben ook trots op ons. En ik volg je blog met veel belangstelling.

Dikke dikke kus en knuffel.