dinsdag 19 april 2016

LHR

Begin deze maand vloog ik voor de allereerste keer na een intense training. Mijn eerste twee vluchten (naar Londen en Mumbai) was ik een 'supy', een extraatje zonder taak. Dit is om gewoon te geraken aan het vliegtuig.

Bij het opstijgen en landen zit je in de cockpit. Volgens de procedures ben je muisstil en in permanente staat van alertheid. In realiteit zit je in je gezicht te slaan om wakker te blijven. (gelukkig dat die piloten veel rust krijgen en uitgerust kunnen vliegen) Vliegen is ontzettend vermoeiend, dat is wat ik na 3 weken al wel door heb!
Het uitzicht in de cockpit is fascinerend en erg uniek. Normaal ga ik dit nooit meer meemaken.

Mijn vlucht naar Londen was enorm druk. Mensen vragen de hele tijd om extra drank en eten en de callbells blijven maar komen. Helaas hadden wij bij onze terugvlucht ook een passagier die zijn ring in het toilet verloor en niets beter wist dan alle crew (26 mensen) van diefstal te beschuldigen. Bij aankomst werden we dus volledig door de politie gefouilleerd (zonder resultaat natuurlijk). Dit duurde vier uur en nadien volgden zelfs geen excuses. Als je tien uur hebt gewerkt en het is drie uur in de nacht, wil je liever niet nog 4 uur onnodig worden bezig gehouden. Maar dat is hoe we worden behandeld..

In Londen dook ik meteen de stad in, wat me zo'n 1.5 uur tijd kostte. Ik wandelde wat rond en genoot van het koude weer met een flauw lentezonnetje. Zo leuk om nog eens te wandelen! In Dubai is de auto de koning en worden er zelfs geen voetpaden aangelegd. En om van de hitte nog niet te spreken! Londen was dus een heerlijke verademing. Na een heerlijke wandeling en avondeten (met een glas wijn, hoera!) sleepte ik mezelf terug naar het hotel.

Ons hotel was heerlijk. In de ochtend ontmoette ik er mijn batchmate, Javier (van Barcelona) en verorberden we het heerlijke ontbijtbuffet. Daarna ging ik naar de gym en had ik nog een dutje van een uurtje of twee te goed voor we opnieuw vertrokken.

Mijn tweede vlucht naar Mombai was heel erg druk. We vliegen ongeveer drie uur naar daar, zijn dan 1.5 uur aan de grond om het vliegtuig te laten kuisen en nieuwe passagiers binnen te laten. Daarna vliegen we weer naar huis! Ik had op deze vlucht twee dames van +100 die geen Engels spraken en me de hele tijd kusjes gaven. Zo leuk!


Geen opmerkingen: