zaterdag 14 april 2012

Faciliteiten te UBC

Studeren is hier leuk. Echt.
Er zijn hier massa's bibliotheken (13) op een afstand van 5 minuten wandelen van elkaar en momenteel studeer ik in de Law Library. Plaatsjes zijn hier even gegeerd als in onze Rbib maar WAT EEN BIB. Uitzicht op de bergen en de oceaan, grote glazen (gewassen!) ramen, overal zetels, tafels, heerlijke bureaustoelen (echt!), genoeg stopcontacten (en in de grond), reusachtige en snelwerkende computers (again both PC and MAC!) Ohja, onze hoofdbib is 24/24 open.
UBC voorziet ook wireless over de hele campus (en die is groter dan Leuven binnenstad) zodat je buiten op een bankje kan gaan zitten en leren. Ohja, alle bankjes buiten beschikken over stopcontacten zodat je stroom hebt.

Het is duidelijk wat een unief met geld kan doen. Het inschrijvingsgeld is hier ongeveer 25.000 euro (ietsje meer) voor 8 maanden. Het is merkbaar dat meer geld ook (sorry Leuven) meer kwaliteit kan opleveren. Er is hier één assistent per 10 studenten beschikbaar. Proffen hebben ook een veel minder zware onderwijslast dan in België waardoor hun tijd meer naar onderzoek kan gaan. En al die gebouwen hier, slik.

Ik ben dus met mijn gat in de boter gevallen. In hele rijke boter. De meeste studenten rondom mij zijn heel welgesteld en draaien hun hand niet om voor een huurprijs van een kamer voor 800 dollar (en dat is goedkoop!) of een totaalprijs van 1000 dollar voor handboeken. (voor 1 academiejaar wel te verstaan!)

Ik mag nog 12 dagen in deze rijke (letterlijk en figuurlijk) wereld vertoeven, daarna is het sprookje jammergenoeg afgelopen.

1 opmerking:

sarah zei

Als ik dit lees, kan ik niet meer dan content zijn dat wij geen 25.000 euro moeten ophoesten voor onze kindertjes, ooit! Het gras is altijd groener aan de andere kant van de heuvel...maar ook zonder stopcontacten in de grond kan het leven mooi zijn :)
xxx