zondag 4 december 2011

Sinterklaas en Zwarte Piet

Sinterklaas, dat kennen ze hier niet. Of toch wel; Sinterklaas wordt hier als extreeeeeeeeeeeeeem racistisch beschouwd. Elke keer als ik nog maar over de Sint en Piet beginnen zeggen ze; 'saying that it is a part of your culture doesn't make it good. Your black peters, that's racisism.' Hier zelfs een krantenartikel: Sint in Vancouver 
Zolas ik in een eerde blogpost (Winter formal dinner) al verteld had, proberen ze alles hier zo neutraal mogelijk te houden. Ik spreek zelf al niet meer over Christmas en vraag niet 'are you going home for Christmas?' maar 'are you going home for the winter holidays?' Op de 'Kerst'kaarten staat hier 'happy holiday's!' en niet 'merry christmas'. Dat is, als ik eerlijk ben, vermoeiend. Constant probeer je om neutraal te zijn, om niemands cultuur/relige/tradities te beledigen maar ik vind, door zo neutraal te zijn dat al die culturen in plaats van een mooie mengelmoes te zijn, worden verdrongen en zelfs vergeten. Dat is jammer. Vancouver is de meest multiculturele en tolereerbare stad in de wereld (vergeef me dat ik hier geen bronvermelding vermeld, vergeten waar ik het precies las) en als het hier al niet lukt, waar lukt het dan wel?

Maar iedereen op mijn floor heeft het geweten, mijn deur is versierd, ik zing Sint liedjes en mijn schoen staat netjes voor de deur! Ondertussen probeer ik aan Jane uit te leggen dat Sinterklaas echt een van de mooiste nationale geheimen is en dat het iedereen zo blij maakt. Het moment waarop mama en papa vertelden dat zij de Sint en Piet waren, was voor 30 seconden een ramp maar daarna was het zo leuk te beseffen dat al mijn lieve broers en zussen dat spelletje jarenlang meespeelden en samen liedjes met me zongen. Ik merk zelf dat ik, door nu even aan de andere kant van de wereld te wonen, mijn eigen tradities/cultuur en zelfs jawel, religie waardeer en koester. Zo, weeral iets bijgeleerd dus, dankuwel meneertje Erasmus!
PS; Ook dit jaar is hij mijn huisje niet stilletjes voorbij gegaan. Lieve RA (=floorbaas) Kit/Sinterklaas bracht me chocolade en koek, zo zie je maar; ik ben hier super braaf! :-)
 



8 opmerkingen:

Johanna zei

Zalig! Die 4de foto lijkt precies zo'n geposeerde uit die fotostrip uit de Joepie van vroeger ;-)

Maar ZEER herkenbaar van die tradities waarderen (en de Sint extreem vieren). Ik heb hier de allerlaatste adventskalender op de kop kunnen tikken. Extreem lelijk, maar ik moest hem koste wat het koste hebben :)

Anoniem zei

Hahaha, hebben die u melk gegeven? Super grappig!
Eva

sarah zei

Dit is leuk! Dat filmpje hahahaha, lachen, zeg!
Ik herinner me dezelfde discussies en vragen tijdens mijn buitenlandse tijd in frankrijk...
Je gaat het dan allemaal nog extra waarderen, he. De sint is hier het hoogtepunt in huis, als ouders kunnen wij er zo van genieten. Wellicht het laatste jaar met 3 gelovigen in huis :)
Leuk om je goede herinneringen te lezen...was ik even vergeten, dat jij heel lang de enige gelovige in huis was!

Kaat zei

Hahaaha, heerlijk! Hoe schattig is die foto met jou en je sintverrassing?! Leuk filmpje ook, mooie poging van die jongen. Heb je al iemand een woordje Nederlands geleerd? Geniet maar van al dat lekkers! (mijn voorraad slinkt met de dag, woeps)

Anoniem zei

Die Canadezen weet niet hoeveel lekkers ze missen met Sinterklaas ;)! Dit jaar heb ik ook weer een hele voorraad chocolade gekregen, i-de-aal. en haha supergrappig hoe die jongen op je filmpje probeert mee te zingen. Kdenk as em nog een beetje oefent, het hem wel gaat lukken.

Liefs
Laura m.

Hanna zei

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt Ruth. You made me proud ;)

Anoniem zei

Ik dacht dat dat pintje en die melk voor de ZWARTE, pikZWARTE piet en het paard waren...:)
Sarah x

Anoniem zei

ja ... dat zat ik me dus ook af te vragen, hoe kan de Sint nu die stella hebben leeggedronken, ik ben er zeker van dat hij hier in Geel was want hij had bij ons zo wel 3 stella's gedronken ...

Straf ...

Rv.